De gloednieuwe Giant Defy 2019!

Voor het 2019 modeljaar lanceert Giant een geheel nieuwe, compleet nieuw ontwikkelde Defy endurance racefiets! De Giant Defy (spreek uit: “die-faai”, Engels voor uitdagen, tarten, trotseren) is ontworpen om wegrijders de beste rijkwaliteit te bieden, vooral over langere afstanden op uitdagende wegen. Zoals Giant betaamt introduceren zij met de nieuwe Defy-fietsen een aantal belangrijke innovaties.

 

De Giant Defy Advanced 2019

Het gamma van de 2019 Giant Defy omvat de Giant Defy Advanced Pro en de Giant Defy Advanced series, beide geavanceerde, handgemaakte composiet framesets. Ook de framegeometrie is herzien, om dikkere banden te kunnen herbergen en de optimale mix van comfort en prestaties te bieden. Samen met andere belangrijke innovaties bieden deze het comfort, de controle en de performance te leveren die endurance renners zoeken.

 

Ontwikkeling van de 2019 Defy

De Defy is al lang een favoriet onder endurance-wegrenners en testeredacteurs over de hele wereld, dus begon Giant al vanuit een sterke positie met dit project. De ontwikkeling van het nieuwe Defy frame was gericht op het vinden van nieuwe manieren om het een nog smoothere en verfijndere rijkwaliteit te geven om vermoeidheid tot een minimum te beperken, zónder de efficiëntie en performance in de weg te zitten.

Giant D-Fuse technologie, van zadelpen naar stuur

De ingenieurs en testrijders van Giant zijn de afgelopen twee jaar bezig geweest om die doelen te bereiken. Het uiteindelijke resultaat borduurt eigenlijk voort op Giant’s eigen D-Fuse technologie. D-Fuse werd voor het eerst gepresenteerd in 2014 in de vorm van een zadelpen voor cyclocross-fietsen, ontwikkeld om schokken en trillingen op te vangen. De naam D-Fuse komt voort uit de opvallende buisvorm met een ronde voorkant en een afgeplatte achterkant, waardoor de doorsnede met wat fantasie op een hoofdletter D lijkt. Na het succes de cyclocrossfietsen, waaronder meerdere titels van wereldkampioenschappen, werd de D-Fuse zadelpen ook toegepast op de Giant Defy.

 

HTML tutorial HTML tutorial HTML tutorial

 

Met het nieuwe model brengt Giant deze D-Fuse technologie naar nog een contactpunt van de fiets, in de vorm van een revolutionair nieuw stuur. De expliciete functie van D-Fuse is om op belangrijke contactpunten de trillingen te verminderen waardoor het comfort aanzienlijk verbeterd wordt, terwijl tegelijkertijd de performance-kwaliteiten behouden worden.

 

10% meer comfort, 30% meer stijfheid

Het D-Fuse stuur is er in twee varianten: één van carbon en één van aluminium. Beide sturen gebruiken soortgelijke D-vormige buizen als de zadelpennen. Tests tonen aan dat het carbon stuur bij "pushing" of neerwaartse  beweging 10% meer meegeeft, en bij "pulling" of opwaartse beweging juist 30% stijver is dan een normaal carbon stuur. Oftewel comfortabeler over ruw terrein, en stijver en efficiënter voor hard klimmen en sprinten uit het zadel. Je kunt wel nagaan wat dat betekent voor zowel het comfort als de prestaties!

 

Daarnaast beschikken de Defy Advanced Pro modellen ook over een nieuwe stuurpen. De Contact SL Stealth stuurpen geleidt de kabels binnendoor, wat de aero-prestaties verbetert en de fiets een clean, gestroomlijnd uiterlijk geeft. Alle Defy modellen (niet alleen de Pro versies) zijn ook voorzien van flat-mount schijfremmen, thru-axle steekassen en tubeless wielen.

 

HTML tutorial HTML tutorial HTML tutorial

 

De geometrie van de nieuwe 2019 Giant Defy is herzien, zodat banden met een groter volume tot 32c mogelijk zijn, waardoor rijders de mogelijkheid hebben om grotere banden te gebruiken voor een soepelere rit op slecht wegdek of onverharde wegen. Om te compenseren voor de dikkere banden, waarmee de fiets hoger uitkomt, is de trapas 5 mm gedaald.

 

Naast al deze innovaties markeert het Defy assortiment dit jaar ook het debuut van het Giant's Power Pro systeem. Het topmodel, de Defy Advanced Pro 0, is uitgerust met een geïntegreerde, dubbelzijdige vermogensmeter. Deze door Giant zelf ontwikkelde powermeter meet het vermogen en levert nauwkeurige gegevens om rijders te helpen bij het najagen, analyseren en verbeteren van prestaties. De Giant powermeter heeft multi-axis sensoren links en rechts en geeft informatie als vermogen (watt), pedaalbalans, krachthoek en cadans door aan alle populaire ANT + head-units.

 

Giant Defy Advanced vs Defy Advanced Pro

Rest nog de vraag: wat is het verschil tussen de Giant Defy Advanced en de Defy Advanced Pro? We nemen een kijkje naar de verschillen tussen de Defy Advanced Pro en de “gewone”versie.

 

Giant Defy Advanced

 Advanced-grade composietmateriaal met buisvormen die zijn geoptimaliseerd om schokken en trillingen van de weg op te vangen. De frameset is gemaakt met een specifiek carbon layup-proces voor rijcomfort en trapefficiëntie. De Giant Defy Advanced beschikt over geïntegreerde flat Mount schijfremmen en 12 mm steekassen, een D-Fuse SL composiet zadelpen en het Contact SL D-Fuse stuur (aluminium) en een vol carbon OverDrive stuurbuis. De maximale bandenmaat van de Giant Defy Advanced is 32c.

 

Giant Defy Advanced Pro

Hoogwaardige, handgemaakte frameset met Giant's Advanced Composite materiaal en een volcarbon voorvork biedt de perfecte combinatie van stijfheid en conformiteit. Soepele, snelle rijkwaliteit voor lange, zware ritten. De innovatieve technologieën omvatten een Giant D-Fuse SL composiet zadelpen, een Contact SLR D-Fuse stuur (carbon) en de nieuwe Contact SL Stealth stuurpen voor verbeterde aerodynamische prestaties. Deze cockpitcomponenten werken samen om schokken en trillingen van de weg te dempen. De Giant Defy Advanced Pro beschikt over geïntegreerde flat Mount schijfremmen en 12 mm steekassen en de maximale bandbreedte is 32c. De oversized en tapered OverDrive 2 balhoofdbuis verhoogt de precisie in bochten, terwijl de PowerCore-trapas zorgt voor een precieze bediening en de allerbeste trapefficiëntie.